GARANT MasterStel åbner ny ydelsesklasse for hårdmetalbor

MasterSteel SPEED and FEED_400x200.jpg

Hoffmann Groups nye hårdmetalbor klarer op til 50 % højere tilspænding og maksimale skærehastigheder

Hoffmann Group, Europas førende systemleverandør af kvalitetsværktøj, udvider deres produktserie GARANT MasterSteel med to nye hårdmetalbor og udbygger dermed deres forspring i spåntagningsteknikken yderligere.

Allerede i sommeren 2015 åbnede Hoffmann Group med HPC-fræseren GARANT MasterSteel en ny ydelsesklasse for hårdmetalfræsere. Med GARANT MasterSteel FEED og SPEED gælder dette ny også for hårdmetalbor. Den nye GARANT MasterSteel FEED klarer med sine tre skær op til 50 procent højere tilspænding pr. omdrejning og opnår specielt lange standtider. Den nye GARANT MasterSteel SPEED opnår derimod med to skær ekstrem høje skærehastigheder. Dermed tilbyder Hoffmann Group det passende værktøj til enhver anvendelse. Begge de nye high-performance-bor kan fra dags dato bestilles via Hoffmann Groups E-Shop www.hoffmann-group.com samt fra det nye katalog 2016/2017.

GARANT MasterSteel FEED og SPEED er optimeret til forskellige produktionsomgivelser. Den 3-skærede GARANT MasterSteel FEED udvikler sin højeste ydelsesevne på bearbejdningscentre med høj spindelydelse og højt moment. GARANT MasterSteel SPEED er derimod til værktøjsmaskiner med lav spindelydelse men højt omdrejningstal samt til tyndvæggede emner. Derved kan Hoffmann Group målrettet stille deres kunder det passende værktøj til rådighed alt efter drivenhed, opspænding, emne og anvendelse.

MasterSteel FEED: Maksimal tilspænding med tre skær

Ved den nye GARANT MasterSteel FEED satser Hoffmann Group på tre skær med specialslibning, stabile skærehjørner og stor frigang i midten. Den til patent anmeldte tilspidsning reducerer skæretrykket og sørger med dets 145-grader-spidsvinkel til en optimal spånflow og et kontrolleret spånbrud. I sammenligning med gængse 3-skærere egner GARANT MasterSteel FEED sig derfor trods små spånrum alligevel til bearbejdning af materialer, der laver lange spåner. Værktøjet har desuden en fremragende selvcentrering, fordi selvcentreringskræfterne virker på 3 i stedet for kun 2 skær. Såmed er enkelt forboring på selv kritiske og ujævne overflader mulig. For at opnå en ensartet og kontrolleret slitage samt høje standtider, har Hoffmann Group forbedret det anvendte hårdmetalsubstrat med hensyn til bøjebrudstyrke og sejhed og tilføjet en flerlags PVD-belægning.

MasterSteel SPEED: Boring med maksimal skærehastighed

Hårdmetalboret GARANT MasterSteel SPEED er udlagt til ekstreme skærehastigheder og meget høje procestemperaturer. Et nyudviklet hårdmetalsubstrat i ultrafint korn og en nyudviklet belægning giver værktøjet selv under ekstreme betingelser en imponerende holdbarhed. Belægningen virker takket være den lave varmeledeevne som varmebeskyttelsesskjold og forhindrer derved en svækkelse af hårdmetalsubstratet. Selv ved meget høje temperaturer forbliver det ekstremt hårdt, mens andre belægninger mister betydelig hårdhed. Derved opnår MasterSteel SPEED meget lange standstrækninger. Det slanke tværskær tillader boret at centrere sig selv optimalt, for materialet skæres næsten ind til midten og fortrænges ikke kun som normalt. Til optimale cylindriske boringer har Hoffmann Group desuden trukket føringsfaserne fremad. Derfor understøttes anden føringsfase allerede tidligt. Hovedskæret, der kun ligger lidt foran midten, reducerer skærekræfterne og garanterer selv ved høje skærehastigheder en fremragende boreadfærd. Dermed muliggør MasterSteel SPEED et hidtil uopnået tid-/spånvolumen ved lang levetid.

GARANT MasterSteel FEED kan fås til en diameter fra 4 til 20 millimeter. GARANT MasterSteel SPEED findes til et område fra 2 til 20 millimeter.

Lige meget om anvenderen satser på høje skærehastigheder eller på enorme tilspændingsværdier – han profiterer ved begge værktøjer af de nye hårdmetalbor fra produktserien GARANT MasterSteel´s ydelsesniveau.

Yderligere informationer til de nye high-performance-bor GARANT MasterSteel FEED og SPEED står til rådighed på internettet under følgende links: